Nuværende orgel i Uth kirke (Knud Olsen, 1894)

Bourdon 16’
Principal 8’
Fugara 8’
Gedakt 8’
Octav 4’
Octav 2’

Skænket af kirkeejeren. Mekanisk aktion, sløjfelade. 1 manual med 6 stemmer. […] Dobbelt kassebælg er ikke længere i brug, men bevaret. Renoveret 1977 af Th. Frobenius & Sønner (Danmarks Kirker 2010).

Orgelsagen og udbygningen af orglet i Uth

Knud Olsen orglet i Uth kirke er et af få romantiske orgler, der er beholdt efter orgelbevægelsens indtog i det forrige århundrede og har alene derved en særegenhed i det danske orgellandskab.

Udbyggelsen af orglet med pedal- og svelleværk skal være, som Knud Olsen ville have gjort det. I projektet indgår derfor brug af bevarede velholdte, originale Knud Olsen piber fra Danmarks Orgel Magasin, til et vidnesbyrd om og bevarelsen af orglets særegenhed samt kirkens historie, som den hænger uløseligt sammen med. Orglet står i den særlige, historiske, ombyggede reformationskirke i Uth nær Horsens, der har en skøn akustik til musik, der derved også har burg for et markant større orgel for at kunne spille rum og kirkegængere op. Tyrsted-Uth sogne er vokset massivt indenfor de seneste 50 år, og Uth kirke er rammen for mange store kirkelige handlinger heriblandt især mange dåb og konfirmationer, for ikke at nævne koncerter. Uth er den større af de to kirker i pastoratet og har derfor mange velbesøgte tjenester og har haft dette i flere årtier, selvom det lille orgel ikke har kunne fuldføre sin opgave. Et orgel på 6 stemmer, selvom det er velklingende, har et særdeles utaknemmeligt arbejde i at spille 250 mennesker op. Kirkeministeriets orgelkonsulent Torben Krebs skriver:

“I det store og smukke, akustisk fordelagtige kirkerum i Uth forefindes et interessant,historisk orgel bygget af den oprindeligt norske orgelbygger Knud Olsen i 1894. Det klinger varmt, romantisk og smukt, men lider med sine 6 stemmer og manglende pedalværk meget stærkt under at være underdimensioneret i forhold til det store rum. Ifølge det oplyste skal instrumentet ofte kunne ledsage menigheder på ca. 250 mennesker – det giver sig selv, at det er svært!”
Kirkeministeriets orgelkonsulent, Torben Krebs, 23/1 2024

Disposition for orgelsagen

Tilbygning af pedalværk og svelleværk og tilføjelse af 8 nye stemmer med 1 transmission. Genbrug af alle Knud Olsen stemmer og facade. DOM er forkortelse af Danmarks Orgel Magasin. Alle nye stemmer er anført med understregning:
14 stemmer + 1 transmission (Disposition af orgelkonsulent Per Rasmus Møller)
Hovedværk (C-f3)

Bourdun 16’ (Efter Vivild)
Principal 8’
Gedakt 8’
Oktav 4’
Oktav 2’
Mixtur I-III kor ((C = 2’, c + 2 2/3’, c1 + 1 3/5’) efter Vivild)

Svelleværk

Rørfløjte 8’ (DOM)
Fugara 8’
Vox Celeste 8’ (DOM)
Fløjte 4’ (DOM)
Waldfløjte 2’ (DOM Gemshorn 4’ suppleret med 12 nye piber i diskanten)
Oboe 8’ (ny-rekonstrueres efter Vivild KO 1898)
Tremulant

Pedal (C-d1)
Subbas 16’ (Tidligere Bourdun 16’)
Gedakt 8’ (Oktavtransmission af Subbas 16’)
Basun 16’ ((C-H halv bægerlængde) Rekonstrueres efter Vivild KO 1898)
Koblinger: HV+SV, P+HV, P+SV samt klokkespil

Historien om orglet i Uth

“Det enestående ved Uth kirke er, at Danmarkshistorien så at sige er indbygget i den. Den gamle kvaderstenskirke er repræsenteret ved døbefont og tympanon. Fra reformationstiden og fremefter har hvert eneste århundrede tilføjet historiske minder. Dåbsfad og kirkeklokke er fra 1600-tallet, alterbillede, prædikestol og sarkofager fra 1700-tallet og i 1800-tallet blev den store ombygning foretaget. Og midt i dit (sit sic.) landskab tjener den stadig sit formål.”
Henry T. Kjær fra “Brikker af Uth kirke”, 1972, s. 166

Det nuværende orgel i Uth kirke af Knud Olsen (1825-1898) fra 1894, overtog pladsen fra et tidligere helt nedslidt orgel og kom i følgeskabet på den store ombygning og er derfor et levende, klingende bevis for historiens vingesus omkring Uth kirke.

Hjørnestenen i udvidelsen af orglet er en historiskbundet opgave med målet, at det skal være “som Knud Olsen selv ville have gjort det.” Orglet klinger rundere og med reminiscenser af valdhorn i sin nuværende form, som er en skøn klang fra sen-romantikkens orgler. Netop dette er blevet en sjældenhed i det danske orgellandskab, da der var et stort opgør efter 1945, hvorfor dette orgel har en særlig plads. Ikke nok med, at det bevarer den rige historie i Uth kirke, så forstærkes historien, for her får historien lov til at klinge ud i nutiden.

“Men den fornemste opgave, det gamle menighedsråd løste, var restaureringen af orglet. Enhver, der kommer i kirken, kan nu glæde sig over, at man pietetsfuldt undlod at udskifte det gamle orgel. Kirkerummets akustiske kvalitet ville utvivlsom sagtens kunne bære et orgel med et større register, men ved at bevare det gamle har man ligesom understreget betydningen af kirkens historiske egenart.”
Henry T. Kjær fra “Brikker af Uth kirke”, 1972: s. 165

Det var et historisk, godt valg at renovere orglet i sin tid til Uth kirkes 400-års jubilæum i 1977. Som tidligere nævnt, så er orglet et vidnesbyrd om historien. Det store problem er bare, at orglet ikke kan spille rummet op. Det kunne det heller ikke i 1977, og det opfylder ikke sit formål at kunne bære fællessangen. En udvidelse af orglet, der stærkt bygger på det større Knud Olsen orglet i Vivild kirke på Djursland, vil netop bevare kirken og orglets historiske egen art samtidig med at kirken får et instrument, der vil kunne drage gavn af dens skønne akustik.